Põhimõte nr 9: loo peatumisvõimalused kõigile
Peatumine on üleüldine vajadus. Linnaruumis on pidevalt tarvidus lühiajaliseks peatumiseks: et vedada kaupa; lasta inimesi sõidukitest välja; istuda ja puhata; kohendada poekotte; suhelda ja einestada jne.
Selgitused
9.1 Peatumisvõimalus teeb liikumiskoridorist tänava.
Tänavaruum ei ole pelgalt liikumiseks mõeldud koht, vaid on oluline sotsiaalne keskkond, kus inimesed saavad omavahel kohtuda ja suhelda. Tänav on olemuselt ühiskonda kokku liitev kohtumisruum, oluline demokraatlik platvorm kõigile ühiskonna liikmetele ja kõigile liiklejatele. Tänav ilma peatumise võimaluseta on erandlik liikumiskanal ehk tee.
9.2 Tänav, kus on istumiskohad, on kutsuv.
Tänavad, kus on istumisvõimalused, istepingid ja kohvikud, on kutsuvad ja külalislahked, soodustavad inimestevahelisi kontakte, mis toetab nii tugevamaid sotsiaalseid sidemeid kui ka vaimset heaolu. Tänaval viibijad suurendavad kogukonnatunnet ning tänavaruumi turvalisust läbi sotsiaalse kontrolli.
9.3 Istumiskohad aitavad parandada rahvatervist ja suurendada sotsiaalset sidusust.
Juhuslikud meeldivad (taas)kohtumised ja ka lihtsalt möödujate vaatlemine aitavad vähendada üksildust ning loovad võimalusi uuteks kontaktideks ja ettevõtmisteks. Üksindus võib nõrgendada ühiskonda kuuluvustunnet ja muutuda seeläbi ka ühiskondlikuks ja poliitiliseks probleemiks. Üksildusel ning sotsiaalsel isolatsioonil on ka otsene mõju nii vaimsele kui füüsilisele tervisele, mis on tingitud käitumuslikest, psühholoogilistest ja füsioloogilistest mehhanismidest (Hawkley ja Cacioppo, 2010). Umbes 57% noortest eurooplastest vanuses 18–35 on mõõdukalt või isegi tõsiselt üksildased, nagu näitab uuring „Noorte üksinduse võrdlus Euroopas 2024. aastal”.
Eakate inimeste osakaal Eestis, aga ka ülejäänud Euroopas on järjest kasvamas. Statistikaameti kohaselt moodustas 2019. aastal 19,8% Eesti elanikkonnast 65-aastased ja vanemad inimesed, kellest 8,5% ehk üle kahe viiendiku elasid üksinda. https://dspace.ut.ee/server/api/core/bitstreams/bd385603-b60c-4e6b-bb84-b05638f35abf/content
9.4 Istumiskohad teekondadel suurendavad iseseisvat toimetulekut.
Peatumis- ja nõjatumiskohtade olemasolu liikumisteedel muudab kõigile liikumisteekonna meeldivamaks ning teekonnad nt ühistranspordi peatusesse või poodi jõukohaseks.
9.5 Iga elukoht ja töökoht vajavad teenindava transpordi peatumise võimalust.
Kõik tänavaäärsed hooned ja krundid vajavad üldiselt ka autoga ligipääsu ja peatumise võimalust, olgu põhjuseks kiirabi, takso, kulleri, kliendi või külalise saabumine. Samuti vajab iga hoone ja krunt teenindusauto, kaubaauto või kolimisauto ligipääsu. Enamasti ei ole peatumiseks vaja projekteerida eraldi kohta, piisab sõidurajast, krundile juurdepääsust või kitsast sõiduteega külgnevast sillutatud servast (mis ei ole kõnnitee).
9.6 Peatumiskohad kulleritele on osa atraktiivsest tänavaruumist.
Uuringud (Tallinna ettevõtete käibe uuring) näitavad, et esimese korruste äripindadel võivad kullerite kaudu tellimused omada märkimisväärset osa käibest ning olla oluliseks majanduslikuks toeks. Eriti oluline on see lillepoodide ja pagariäride puhul, samuti kiirtoidu ja tänavatoidu restoranide ja müügiesinduste puhul.
9.7 Tänaval parkimine muudab linnaruumi ligipääsetavaks.
Lisaks peatumise võimaldamisele tuleks üldiselt leida ruum ka mõne lühiajalise parkimiskoha kavandamiseks sh puudega inimeste ligipääsu tagamiseks.
9.8 Kohvikute ja äripindade väliterrassid.
Tänavatasandi kohvikutele, restoranidele ja ka äridele annab konkurentsieelise (võrreldes kaubanduskeskustega) tänavaruumi avanemine, st tänaval paiknevad väliterrassid, istumisalad ja müügiletid. Tänavatasandi äride, kohvikute ja restoranide väliterrassid ning müügiletid mängivad olulist rolli ettevõtete majandustulemuste parandamisel. Uuringud näitavad, et väliterrasside lisamine võib märkimisväärselt suurendada ettevõtte käivet, kuna need laiendavad istumisvõimalusi ja meelitavad ligi rohkem kliente. On leitud, et väliterrasside olemasolu võib suurendada söögikoha käivet kuni 30%. See kasv tuleneb peamiselt suuremast kliendivoost ja pikemast viibimisajast, eriti soojematel kuudel.
Lisaks otsesele käibe kasvule aitavad väliterrassid ja müügiletid kaasa ka kaudsele majanduslikule kasule, parandades ettevõtte nähtavust ja atraktiivsust. Need loovad kutsuva atmosfääri, mis võib suurendada jalakäijate liiklust ning seeläbi tõsta ka teiste lähedal asuvate äride külastatavust. Kokkuvõttes on väliterrasside ja müügilettide lisamine tänavatasandi äridele tõhus strateegia käibe suurendamiseks ning ettevõtte üldise konkurentsivõime parandamiseks.
Viide: Anders Ševtsuki raamat "Street Commerce: Creating Vibrant Urban Sidewalks".
Outdoor Dining May Boost Your Restaurant's Gains by 30% | Pi Pergola
9.9 Rattaparkimiskohad soodustavad rattasõitu kui liikumisviisi.
Hästi kavandatud ja kergesti ligipääsetavad rattaparklad annavad ratturitele kindlustunde, et nad saavad oma ratta turvaliselt ja spontaanselt parkida. See omakorda suurendab rattasõidu atraktiivsust igapäevasteks sõitudeks. Rattaparklad näiteks bussipeatuste või rongijaamade juures võimaldavad inimestel kombineerida rattasõitu ühistranspordiga.
9.10 Rattaparkimiskohtade kavandamine ja organiseerimine väldib konflikte erinevate tänavaruumi kasutajate vahel.
Parkimiskohtade kavandamine vabastab kõnniteid ja hoonete sissepääse. Kui rattaparklaid ei ole, jäetakse rattad sageli suvalistesse kohtadesse, mis takistab jalakäijaid ja ratastoolikasutajaid.