Lühikokkuvõte
Põhiprintsiip
Tänavaruum on ühine ruum, millel on tähtsus nii ühiskonna, linnalooduse kui ka iga kasutaja jaoks.Selle ruumi kasutaja perspektiivist mõistmine, kavandamine ja muutmise lahendamine nõuab üldiselt eri asjatundjate ja kasutajate loovat koostööd.
Hea tänavaruum toimib linnavõrgustike loomuliku osana, mõjub äratuntava ruumilise tervikuna ning toimib kasutajale sidusalt oma eri lõikudes ning üle ristmike ja ristete.
Eeldused ja tiim
Vajalikke eksperte hõlmav kavandamise ja projekteerimise tiim tagab sobiva projektlahenduse. Terviknägemuse säilimiseks on oluline kaasata tehnilisele ekspertteadmisele ka arhitekte, kogukonnaliikmeid, vajadusel isegi koduloolasi. Projekteerimise tiimi ja tellitavate projekti osade koosseis sõltub tänavatüübist.
Eeldused
- Avalikkuse kaasamine
- Linnaruumilistest eesmärkidest lähtumine
- Erinevate kompetenside koostöö
Tiim
- Arhitekt või maastikuarhitekt
- Teedeinsener
- Muud vajalikud asjatundjad
Kavandamise põhimõtted
Ruumiline terviklahendus
Rakendamine erinevate tänavatüüpide puhul
Põhimõte
Tänavaruum on tervik ajaloost, liikumisest, identiteedist, elukeskkonnast
Tänavaruum moodustab hoonete, aedade või maastikuga piiritletud ruumilise terviku, mis on tihedas funktsionaalses ja arhitektuurses seoses. Ühisruumina on tänaval tähtsus nii kogukonna, linnalooduse kui ka iga kasutaja jaoks.
Vale on näha tänavat üksnes transpordikoridorina, tänav on läbi ajaloo olnud eeskätt linnainimese elukeskkond, mille on pärast tuhandeid aastaid linnade arengut lõhkunud alles mõni aastkümme üleautostumist. Tänava mõistmine selle ruumi kasutaja perspektiivist, kavandamine ja muutmise lahendamine nõuab üldiselt eri asjatundjate ja kasutajate loovat koostööd. Hea tänavaruum toimib linnavõrgustike loomuliku osana, mõjub äratuntava ruumilise tervikuna ning toimib kasutajale sidusalt oma eri lõikudes ning üle ristmike ja ristete.
- Vajalikke eksperte hõlmav projekteerimise tiim on eeldus sobiva projektlahenduse saamiseks. Projekteerimise tiimi ja tellitavate projekti osade koosseis sõltub tänavatüübist ja keerukusest.
- Tänavaruum peab olema ruumiline tervik, mis võimendab miljööd ning toob kohaväärtused loogiliselt esile, sh säilitab ja avab vaateid ning loob maamärke. Ühe tänavaruumi elemendi halb lahendus võib rikkuda kogu tänavaruumi kogemuse. Projekteerimisel tuleb teekonnad läbi mõelda iga kasutaja vaates. Tänava elementide omavahelisel sidumisel, projekteeritava tänava sidumisel olemasoleva linnaruumiga ning tänava erineva kohaväärtusega lõikude üleminekutel tasub pöörata tähelepanu, et need hõlbustaks tänava terviklikku kasutamist ja ei tekitaks barjääre.
- Tänavaruumi kavandamist alustada tänava servadest: arvesse võtta hoonete arhitektuuri, maa-alade funktsioone, hoonetevahelise ruumi mõõtmeid ning kestliku liikuvuse hierarhiat. Tänavaruumi geomeetria kavandada tänava servade ja terviklike ruumide järgi. Sõidutee serv, rattatee, katendid, valgustid, puuderead ja teised tänava elemendid ja üldine plaanilahendus peaks olema lahendatud tänavaruumi kohaväärtustest, hoonete fassaadidest või muust arhitektuursest ideest lähtuvalt, vältida juhuslikkust ja põhjendamatut looklevust.
- Tänav on osa toimivatest (ja tuleviku) võrgustikest, mistõttu tähendab iga muutus mõju suuremas skaalas kui konkreetne projektala. Hea tänavaruum on tunnetatav oma asukohas linna (linnavõrgustikest, hoonetest, parkidest, veekogudest ja muust koosnev keerukas ja muutuv ruumiline struktuur) loomuliku osana, mõjub äratuntava ruumilise tervikuna ning toimib kasutajale sidusalt oma eri lõikudes ning üle ristmike ja ristete. Kavandamist tuleb alustada tänava võrgustikulise rolli väljaselgitamisest. Võrgustikke terviklikkust tuleb hoida ja tugevdada, muudatuste korral vajadusel kompensatsiooni meetmeid kasutades.
- Ristmikud ja liikumisteed: tuleks projekteerida nii, et olulised, sh ajaloolised liikumissuunad säiliksid loomulikena.