Põhimõte nr 13: soosi rattaid ja mikroliikureid
Rattad ja mikroliikurid on väiksema ruumivajadusega liikumisvahendid - rattad, mopeedid, mootorattad, pakirobotid ja teised mikroliikurid. Rattad ja mikroliikurid on liikuvuse tagamiseks olulised kui kõige kiiremad ja paindlikumad liikumisvahendid väikematel vahemaadel ja asulakeskustes. Väiksema ruumivajadusega liikumisviiside eelistamine on keskkonnasõbralik ja vähendab autokasutust ning jätab rohkem ruumi teistele liiklejatele.
Läbimõeldud ja terviklik rattataristu soodustab viisakamat ratturite liikluskultuuri ning suurendab kõigi tänava kasutajate ohutust ja mugavust.
Selgitused
13.1 Keskkonna säästlikkuse põhimõte.
Keskkonna säästlikkus tervikuna kasvab oluliselt, kui suurem osa inimeste liikumisest toimub säästvate liikumisviisidega – jalgsi, jalgratta või ühistranspordiga. Selle tulemusena alaneb saastatus, müratase ning autoliikluse koormus, paraneb turvalisus ja rahvastiku tervis. Keskkonna ja tänavapinna säästmiseks on vajalik mõjutada sõidukiliigi valikut, soodustades auto kasutamisele alternatiivseid liiklemisviise.
https://planeerimine.ee/wp-content/uploads/uldplaneeringu_juhis_final-2.pdf
13.2 Müra on tervistkahjustav.
Vaiksem linnaruum on tervislikum ja stressivabam ning võimaldab rohkem hüvesid. Peamine müraallikas on mootorsõidukite liiklus ning mida suurem liikumiskiirus, seda suurem müra. Tänavaruumi kasutamise ja hüvede vahel on otsene seos, nt müratase, mis võimaldab normaalset vestlust, loob eeldused tänavaruumi jalakäijasõbralikuks, atraktiivseks ja sotsiaalset sidusust suurendavaks viibimisruumiks muutmiseks.
13.3 Tõhusam ruumikasutus.
Rattad ja mikroliikurid võtavad vähem füüsilist ruumi tänaval ja ristmikel, võimaldavad rohkem inimesi transportida väiksema tänava pindalaga ning jätavad rohkem ruumi haljastusele, puhkealadele, terrassidele ja jalakäijatele.
13.4 Linn muutub turvalisemaks ja inimsõbralikumaks.
Väiksema ruumivajadusega liiklejad liiguvad aeglasemalt ja ei kujuta suurt ohtu teistele. Kui tänav on kavandatud jalakäijatele ja ratturitele sobivaks, siis teised liiklejad on ettevaatlikumad, väheneb liikluskiirus, paraneb turvalisus, lapsed, eakad ja teised haavatavad saavad julgemalt liikuda.
13.5 Keskkonda hoidev.
Rattad, tõukerattad ja kõndimine ei tekita õhusaastet, sh kasvuhoonegaase ja vähendavad linna süsiniku jalajälge, millega panustavad oluliselt kliimaeesmärkide saavutamisse.
13.6 Soodustab tervislikku ja aktiivset eluviisi.
Liikumisviisid nagu jalgrattasõit ja kõnd parandavad füüsilist ja vaimset tervist, vähendavad haigestumisi ja ravikulusid ning loovad õnnelikuma ja aktiivsema kogukonna.
13.7 Rahaline kokkuhoid linnale ja inimestele.
Väiksema ruumivajadusega liiklus tähendab väiksemaid investeeringuid taristusse (kitsamad sõidurajad, vähem parkimiskohti, odavamad lahendused, odavam hooldus).
Inimesed kulutavad vähem autoga seotud kuludele (kütus, kindlustus, remont, automaks, parkimine, hooldus).
http://dx.doi.org/10.1787/9789282103654-en