Tänavaruumi giid on uus kvaliteedistandard
Giid määrab Eesti tänavaruumi arendamise ja hoidmise põhialused. Tänavaruumi giid käsitleb tänavaruumi projekteerimist lähteülesande ja eskiisprojekti täpsusel. Giid annab omavalitsustele ja omanikele hea aluse tänavate targaks tellimiseks ning kodanikele ja elanikele aluse parema linnaruumi nõudmiseks. Samuti annab giid ka projekteerijatele lahenduste koostamisel üldise kvaliteedistandardi - iga tänavaruumi projekt, olgu uue tänava kavandamine või olemasoleva tänava ümberehitus, remont või ajutised muudatused peab arvestama siin toodud põhimõtetega.
Tänavaruumi giidi käsitlusala
Giid on eelkõige suunatud asulate avalikult kasutatavate teede ja tänavate, sh asulasiseste maanteede projekteerimise suunamiseks, kuid on rakendatav kõigi asulasiseste tänavaruumide ja liikumisteede, nii avalike- kui erateede, nii hoovialade, jalgteede kui ka väärtuslikke maastikke läbivate maanteede, külateede ja külatänavate projekteerimisel.
Giid käsitleb tänavaid ruumilise tervikuna hoonete ja piirdeaedade vahelise ruumina koos ümbritseva maastikuga, mis võib erineda kinnistupiiridest ja omandist.
Tänavaruumi giid käsitleb väiksemate ehk linlike kiirustega asulate tänavaruume
sulates on üldiselt sõidukite sobivad kiirused 15 - 50 km/h. Suuremate kiirusega asulatänavate ja asula siseste maanteede projekteerimisel saab giidi põhimõtteid kombineerida olemasolevate riiklike tee projekteerimise normidega või standarditega.
Tänavaruumi giid arvestab piiratud ruumi ja võimalustega
Ruumisäästlikud lahendused on giidi eripära. Head tänavaruumi lahendused on maailma juhendites juba kirjas ja need on vajadusel kättesaadavad. Enamus maailma juhendeid ja giide käsitleb tänavate soovitud ideaallahendusi, nende rakendamine väljakujunenud linnakeskkonnas ei ole ruumipuudusel lihtne. Tänavaruumi giid seab fookuse pigem lahenduste miinimum mõõtudele, lahenduste omavahelisele kombineerimisele ja ruumi ristkasutusele. Kui miinimum mõõtudega tänavaruumi erinevad elemendid ja kasutused on suudetud tagada, alles siis võiks suurendada proportsionaalselt antud tänavale olulisemate ruumiosade mõõte, lähtudes giidi baasnäitajatest, sh “1/3 ristlõike laiusest sõitmise ruumile” põhimõttest. Giid abistab kompaktsete ja komplekssete lahenduste leidmisel, mis sobivad nii olemasolevatele valdavalt kitsastele tänavatele, kuid sobivad sama hästi ka ruumisäästlike uute tänavate kavandamiseks.
Tänavaruum ei ole tervikuna standardiseeritav
Iga tänav on eriline ning seetõttu ei anna tänavaruumi giid universaalseid tüüpilisi valmislahendusi vaid sisaldab juhiseid, suurendab nõudlikkust ja tõstab teadlikkust. Tänavaruumi giid pakub välja põhimõttelised lahendused olulisemates muutmist vajavates teemades ning kummutab enamlevinud müüdid ja annab uued baasnäitajad kaalutlemiseks. Tänavaruumi projekteerimine peab olema loominguline tegevus.
Tänavagiidi suhe teiste dokumentidega
Giidist üldisem on tänavavõrgu planeerimise ja projekteerimisel planeeringute järgimise tasand, mille kohta annab üldiseid suuniseid planeerimine.ee lehekülg, kuid eriti linnaplaneerimise ja tänavate mõttes väärib planeerimisvaldkond veelgi värskemaid, loovust ja professionaalsust soodustavaid juhiseid. Giidist täpsemaid (eelprojekti koostamise täpsusastmega) aluseid tänavaruumile peaks andma uued standardid ja/või juhendid asjakohaste teemade kohta.