Ruumisäästlikud mõõdud
Tänavatel on üldiselt alati ruumipuudus, kui soovime mahutada sinna kaasaegsele tänavale iseloomulikke funktsioone. Samuti ei ole üldiselt otstarbekas uusi tänavaid kavandada senisest oluliselt laiematena, sest see raiskab maad, suurendab kulusid ning muudab tänavad jalakäijate jaoks vähem atraktiivseks, eraldades tänavaküljed üksteisest. Projekteerimisel tuleb seega teha alati valikuid ning iga sentimeeter on hinnaline. Giid pakub välja erinevate tänavaelementide ja -liikumisruumide minimaalsed laiusmõõdud, mille kasutamist võib kaaluda juhul, kui neid rakendatakse läbivalt kõigi liiklejate liikumisruumidele ja -elementidele.
Orienteeruvad mõõdud ruumisäästlikuks mõtlemiseks
- Ruumisäästlikud mõõdud annavad inspiratsiooni ruumiraiskamise vältimisel ning on mõeldud harjumuspäraseks kujunenud tavadest või normidest vabanemiseks.
- Mõõtude asjakohane kasutamine eeldab põhjalikku arusaama eri kasutajatest ja võimalikest olukordadest ning ruumielementide, eri ilmaolude ja eri kasutajate omavahelisest suhestumisest.
- Mõõtude toimimise eelduseks on üldiselt aeglane sõidukiirus (kuni 30 km/h), liiklejate tähelepanelikkus teiste suhtes ning peatumise või sobiva kiiruse valiku valmidus. Suurematel kiirustel puhveralad eri liikumisruumide ja elementide vahel on laiemad.
- Kõigi orienteeruvate mõõtude asjakohane rakendamine tänava kavandamisel sõltub ka selle ruumi servade lahendusest, kasutajate hulgast ja kogu muust kontekstist ning tuleb igal üksikjuhtumil koos terviklahendusega läbi mõelda.
- Kõigil tänavatel, mis peavad tagama päästeautode juurdepääsu, tuleb selleks vajaliku takistusteta läbipääsu tagamist pidada teistest mõõtudest tähtsamaks.
Üks sentimeeter (1 cm)
- Pinnareljeefi elemendi või astme kõrgus, mis ei tekita astme või takistuse tunnet, kuid on tajutav ja suunab ruumikasutust.
- Kõrgus, mis on pimedale inimesele kombatav ja ratastooliga kergelt ületatav.
- Veekiht, mis on niipalju õhuke, et jääb õhemaks tavaliste taldade paksusest.
Pool meetrit ( u. 0,5m, veerand kuni kolmveerand)
- Kaugus seinast, piirdest või sõidutee äärekivi servast, mida ei saa kasutada kõndimiseks või rattaga liikumiseks, sobides seetõttu paremini haljastusele, pinkidele, rattahoidikutele, sademeveelahendusetele (tagades isoleerituse hoonete konstruktsioonidest), postidele, väikerajatistele ja talvise teehoolduse puhul lumelükkamiseks.
- Lisapuhver parkimisriba laiendusena suure liiklusvoo korral.
Üks meeter (u 1 m)
- Kõnniraja või rattaraja piisav pind ühes suunas liikumiseks, eeldusel, et mõlemad servad maapinnal on astmeta ja sujuvalt hetkeks ületatavad, on lisa-liikumisrada või vastutulija möödumisvõimalus on lähedal.
- Hoonega vahetult külgnev tänavaruumi osa, uste avamise ruum, mis kõndimisel või rattasõidul pole eelistuseks, kuid sobib istumiskohtadeks, müügikohtadeks, katuse sademevee vihmapeenardeks ja madalhaljastuseks.
- Sõiduteega külgnev serv, mida saab kasutada lisaruumina autodele peatumise võimaldamiseks.
- Ülekäiguraja ohutussaare laius, mis ei ole tavaolukorras mõeldud jalakäija peatumiseks, kuid saar suurendab ohutust kitsendades sõiduradasid ja parandades teeületaja nähtavust.
- Piisav ruum, et kasutada tänavaruumis kõrghaljastust, 1 puu minimaalselt vajab 1-2m2
Poolteist meetrit (u 1,5 m)
- Laius, mis võimaldab ratastooliga ümberpööramist.
- Kõndija ruumi vaba laius koos vihmavarju või kandekottidega, kus vastutulija möödumine on võimalik, kuigi veidi kohmakas.
- Ratta ühes suunas liikumiseks piisav ruum äärekivide või takistuste vahel.
- Piisav ruum, et rajada tänavale erinevaid looduspõhiseid sademevee immutus- ja puhverlahendusi.
Kaks meetrit (u 2 m)
- Sõiduauto tavalaius, mis sobib seisvate autode ehk sõidutee äärsete parkimisribade mõõduks.
- Ruum, mis võimaldab ühesuunalise füüsiliselt või kõrguslikult eristatud rattatee ja kõnnitee talihooldust.
Kaks ja pool meetrit (u 2,5m)
- Laius, millel ratturile vastutulev rattur või jalakäija saavad muretult mööduda.
- Ühe sõiduauto liikumiseks vajalik teekatte laius, mis võib sobida sõiduteeks väikestel tänavatel ja juurdepääsudel, kus teega külgneb u meetri laiune jalakäijate liikumisrada, sh kahesuunalise lahenduse korral vajalike möödumiskohtadega.
- Ohutussaare või ala laius, ohutuks ootamiseks, kuhu mahub ka kastirattaga lubavat foorituld ootama.
Kolm meetrit (u 3 m)
- Sõidutee ja -raja tavaline laius.
- Ühiskasutuses ruumi laius väiksematel, aeglase kiirusega tänavatel, kui peegli, lenksu ja küünarnuki üleulatumine tee servast on võimalik ning tee on kõrguslikult eristamata.
- Laius, mis sobib ühistranspordile kui lisandub veerand meetrit peegli üleulatumise ruum.
- Kahekesi jalutamist võimaldav laius, kui samas ruumis liigub rattureid.
- Piisav pöörderaadius sõidutee siseservas sõiduautodele, kui välimine serv võimaldab ülepööret teisi liiklejaid ohustamata.
Kolm ja pool meetrit (u 3,5m)
- Päästeautode läbipääsuks vajalik füüsiliste takistusteta ruumi laius.
- Sõiduauto ja vastutuleva ratturi / jalakäija möödumiseks piisav laius äärekivide või takistuste vahel.
- Sõiduautode kahesuunaliseks liikumiseks sobiv sõidutee laius kui vastutuleva auto möödumiskoht paistab u 50m kaugusel.
Neli meetrit (u 4 m)
- Esindusliku jalakäijate ruumi kõvakattelise osa laius. Eeldusel et aktiivse sõidutee äär, hoone sein, allalaskuv trepp ja takistused on vähemalt poole meetri kaugusel.
Neli ja pool meetrit (u 4,5m)
- Laius, millel sõiduauto saab mööduda peatunud sõiduautost.
- Kahe sõiduauto möödumisruum väikese ja aeglase liiklusega tänaval.
Viis meetrit (u 5m)
- Tinglikult (märgistusega eraldamata) kaherajalise sõidutee ruumisäästllik laius, millel kaks sõiduautot saavad ühes suunas kõrvuti või kahesuunaliselt vabalt sõita, arvestades et suuremad sõidukid kasutavad osaliselt ka teist rada või aeglustavad.
- Päästeauto päästetööde tegevustel seismiseks vajalik laius, mis võib moodustuda erinevatest vajaliku kandevõimega aladest.
- Ruumisäästlik pöörderaadius sõidutee siseservas bussidele, eeldusel et välimine serv võimaldab ülepööret.
Viis ja pool meetrit (u 5,5m)
- Laius, millel peatunud buss ei takista mööduvate sõidukite voogu.
Kuus meetrit (u 6m)
- Laius kahe vastutuleva bussi möödumiseks teineteisest sirgel tingimusel, et peeglid võivad üle katte serva ulatuda.
Kümme meetrit (u 10 m)
- Tinglikult 4-rajalise sõidutee ruumisäästllik laius, millel kaks sõiduautot saavad mõlemas suunas kõrvuti sõita, arvestades, et suuremad sõidukid kasutavad osaliselt ka teist rada.
Kasutatud kirjandus:
Amsterdami tänavaprojekteerimise juhis, 2024 https://openresearch.amsterdam/image/2024/5/7/puccinimethode_handboek_rood_i.pdf
Helsingi tänavaruumi mõõdud, 2014
https://www.hel.fi/static/hkr/julkaisut/ohjeet/katutila_mitoitus.pdf